' KAVME CELSE VE BEKLEME SÜRELERİ '
BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHIYM
___
rükudan doğrulduğunuzda hemen secdeye doğru yönelmeyin , dimdik hareketsiz bir şekilde(her bir uzvun yerleşmesiyle) durarak EN AZ 1 SUBHANALLAH diyecek kadar bekleyin. Bu durmanız Namazın bir şartı , beli dikip hareketsizce beklemeniz ve bekleme süreniz ise tadili erkanın kavme şartıdır. Aynı şekilde iki secde arasında da (her rek'atta olan iki secde arası oturuşu da) bu şekilde tamamlayınız . bel dik , hareketsiz durmak ve en az 1 subhanallah diyecek kadar beklemek ! gözler iki dizin arasına bakacak . iKİ GÖZÜMÜZÜN NURU , DİNİMİZİN DİREĞİ NAMAZLARIMIZA ÇOK TİTİZLİK GÖSTERELİM SEVGİLİ KARDEŞLERİM . __ - -_
Namazını HEMEN bitirmek için değil ! şartları ve edebleriyle tamamlamak için kılın. HZ.ALLAH CELLE CELALUHU Tam olanı kabul eder. İhlas ve samimiyet ne kadar gerekli ve şartsa , bunun şartı ve edebi olan ilmi de öğrenmek o kadar şarttır ve lazımdır.
Tadili erkan bu zamanda çokça anlatılması ve duyurulması gerekirHZ.PEYGAMBERİMİZ (SALLALLAHU TEALA ALEYHİ VESSELLEM) EFENDİMİZ Buyurdular ki :
''' Unutulmuş bir sünnetimi ihya edene ve yayana 100 şehit sevabı vardır '''buyurmuşlardır.PEKİ TADİLİ ERKAN GİBİ HANEFİLERDE VACİB OLUP DİĞER 3 MEHEBTE(ŞAFİ'İ MALİKİ HANBELİDE) FARZ OLAN , NAMAZIN ŞARTLARINDAN OLAN TADİLİ ERKANI DİRİLTMENİN,DUYURMANIN,AMEL ETMENİN SEVABI CENABI HAK TEALA HAZRETLERİ CELLE CELALUHU KATINDA NASIL BÜYÜK BİR ECRİ VE SEVABI OLUR , KAÇ YÜZ ŞEHİD SEVABI EDER ACABA ? KARDEŞLERİM BU TADİL-İ ERKAN'A ÇOK ÖNEM VERELİM , DERTLENELİM , DUYURALIM İNŞEALLAHURRAHMAN .
____ *** (2. hatırlatma bölümü )
Ta’dîl-i erkân ne demekti ?Namazın rükunlarını birbirine eşit ve denk bir şekilde yapmaya ta’dîl, namazın içindeki farzlara rükun ve çoğuluna erkân denir. Ta’dîl-i erkân namazın farzlarından ya da vâciplerinden olduğu halde ne yazık ki genelde bilinmiyor, bilinmediği için uygulanmıyor ve namazlar eksik kalıyor.
İmâm-ı Şâfi ile İmâm-ı Yusuf’a göre namazı ta’dîl-i erkân ile kılmak farzdır. Bu iki büyük müctehidin ictihadına göre ta’dîl-i erkânsız namaz kılan kimse namazın farzlarından birini terk ettiği için namazı geçersizdir ve iâdesi yani tekrar kılması farzdır.İmâm-ı A’zam ile İmâm-ı Muhammed’e göre de namazı ta’dîl-i erkân ile kılmak vâcibdir. Bu iki büyük müctehidin ictihadına göre namazda unutarak ta’dîl-i erkânı terk eden kimsenin sehiv yani yanılgı secdesi yapması vâcib, kasten terk eden kimsenin ise namazı iâde etmesi vâcibdir.
___
**Tadil-i Erkâna Riayet (Rükünlerin Hakkını Vermek)135- Namazlarda tadil-i erkana riayet, İmam Ebû Yusuf’a göre, bir rükün olduğundan farzdır. Bundan maksad, namazın kıyam, rükû ve secde gibi her rüknünü sükunetle yerine getirmek ve bu rükünleri yaparken her uzuv yatışıp hareket halinden beri bulunmaktır. Örnek: Rükûdan kıyama kalkarken vücud dimdik bir hale gelmeli ve sükunet bulmalı, en az bir kere: “Sübhanellahi’l-Azîm” diyecek kadar ayakta durup ondan sonra secdeye varmalıdır. Her iki secde arasında da böylece bir tesbih mikdarı durmalıdır.
136- Tadil-i Erkan, İmam Azam ile İmam Muhammed’e göre, vacibdir. Bu iki ayrı görüşten birincisine göre, tadil-i erkan yapılmaksızın kılınan bir namazı yeniden kılmak gerekir, ikinci görüşe göre ise, tadil-i erkanı terkden dolayı yalnız sehiv secdesi gerekir. Fakat böyle bir namazı yeniden kılmak daha iyidir. Böylece insan ihtilaftan kurtulmuş olur. Ayrıca kerahetle kılınan namazları da yeniden kılmak vacib görülmüştür.
137- Namazdan manevî haz duyanlar, namazda tadil-i erkana riayet ederler, acele etmekten sakınırlar. Acele etmeyi saygıya ve edebe aykırı görürler.Hayatın en yararlı ve en kıymetli saatleri ibadetle geçen zamanlardır. Boş yere veya kısa bir yarar uğrunda zamanlarını harcayan insanların namaz gibi yüksek bir ibadetten, devamlı bir mutluluk yolundan ve İlahî huzurun zevkinden mahrum olmamak için çalışmamaları pek garip ve acınacak bir hal değil midir?
Namazdan Kendi İhtiyarı İle Çıkmak
138- Namaz kılanın, kendi ihtiyarına bağlı olan bir işle namazdan çıkması da, İmam Azam’a göre bir rükün olduğundan farzdır. Buna Huruç bisun’ihi (kendi ihtiyarı ile çıkmak) denir. Fakat iki İmama (İmam Ebû Yusuf ile İmam Muhammed’e) göre bu farz değildir. Bu ayrılıktan aşağıdaki iki mesele doğmaktadır:
139- Bir kimse namazın sonunda teşehhüd mikdarı oturduktan sonra kasden namaza aykırı bir iş yapsa, gülse, konuşsa, yiyip içse ittifakla namazı tamam olur. Fakat namaz kılanın ihtiyarına bağlı olmayarak bir abdestsizlik işi meydana gelse, bu durumda iki İmama göre yine namaz tamam olmuş olur. İmam Azam’a göre ise, namaz tamam olmuş sayılmaz; hemen abdest alıp kendi ihtiyarı ile namazdan çıkması gerekir; değilse namazı batıl olur.140- Bir kimse son oturuşta teşehhüd mikdarı oturduktan sonra, henüz ihtiyarı ile namazdan çıkmadan önce namaz vakti çıksa veya başka bir namaz vakti girse, iki İmama göre onun namazı tamamdır. İmam Azam’a göre bozulmuş olur; çünkü bu namaza kendi iradesi ile son vermiş değildir.
Ta’dîl-i erkân nasıl yapılır? ***
Namazın içinde beş yerde ta’dîl-i erkân vardır; 1-Rükûda 2-Kavmede 3-Birinci secdede 4-Celsede 5-İkinci secdede. Namazı ta’dîl-i erkân ile güzelce kılabilmek için,
Rükû ve secdelerde acele etmeyip âzâların tam sakinleşmesini beklemeli ve en az bir defa tesbih edecek kadar beklemelidir. Rükûdan doğrulup ayağa kalkmaya kavme ve iki secde arasında biraz oturmaya da celse denir. Kavmede acele etmeyip ayakta biraz dimdik durmalı ve celsede de biraz oturup iki secdeyi hemen peşi peşine yapmamalıdır.Daha fazla yük taşıyacağı için, çok katlı binaların direkleri daha kalın demirlerle ve daha kaliteli betonlarla güçlendirildiği gibi, dinin direği olan ve dini taşıyacak olan namazın da ta’dîl-i erkân ile daha fazla güçlendirilmesi zorunludur. Aksi halde binalar çöktüğü gibi din de çöker ve altında kalan insanların hem mânevî hayatı hem de gelecekleri söner.Ebû Hureyre radıyallahu anhü diyor ki:Bir kişi mescide gelip namaz kıldı, sonra Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) in yanınageldi ve ona selâm verdi. Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) selâmına mukâbelede bulunduktan sonra:“Kalk ve namaz kıl, çünkü sen namaz kılmadın” buyurdu.
O kişi dönüp yeniden namaz kıldı, sonra tekrar Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) in yanına geldi ve selâm verdi. Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) yine:“Kalk ve namaz kıl, çünkü sen namaz kılmadın” buyurdu ve bu iş üç defa tekrarlandı. Üçüncü de o kişi:“Seni hak Peygamber olarak gönderen Allah’a yemin ederim ki, bendaha güzelini bilmiyorum, sen bana öğretir misin?” dedi. Bunun üzerine,Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) buyurdu:“Namaza kalktığın zaman önce güzelce abdestini al. Sonra Kıble’ye dön, tekbir al ve sonra Kur’an’dan bildiklerinden kolayına geleni oku. Sonra tatmin (âzâların sâkin) oluncaya kadar rükû yap. Sonra rükûdan kalk ve (âzâların sâkin oluncaya kadar) dimdik ayakta dur. Sonra tatmin oluncaya kadar secde yap, sonra secdeden kalk ve tatmin oluncaya kadar (iki secde arasında) otur. Sonra namazlarının hepsini bu şekilde kıl. (Buhârî-Müslim-Ebû Dâvûd-Tirmizî-Nesâî-İbni Mâce)
Adı Hallâd İbni Râfi olan bu kişi ya yeni müslüman olduğu ya da uzaktanMedine’ye geldiği için diğer sahâbeler gibi namazı ta’dîl-i erkânı ile güzelce kılmasını bilmiyordu. Daha fazla yük taşıyacağı için çok katlı binaların direkleri daha kalın demirlerle ve daha kaliteli betonlarla güçlendirildiği gibi dinin direği olan ve dini taşıyacak olan namazın da ta’dîl-i erkânla güçlendirilmesi gerektiğinden, En büyük mânevî eğitimci olan Peygamberimiz (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki defa, “Kalkve namaz kıl, çünkü sen namaz kılmadın” buyurduğu halde yine aynı şekilde namaz kıldığını görünce ve üçüncüde “Ben daha güzelini bilmiyorum” diye itiraf edince, ta’dîl-i erkân ile nasıl namaz kılacağını ayrıntıları ile anlattı ve “Sonra namazlarının hepsini bu şekilde kıl” buyurdu.
(2. bölümün) emek sahibi :
(Tadili erkan risalesi çok önemlidir , bu kıymetli esere sahip olmayanlar en yakın LALEGÜL Dükkanına gitmeleri veya Resmi siteden , indirimli Sipariş vermek için : https://lalegulnesriyat.net/cubbeli-ahmet-hoca/ta-dil-i-erkan-risalesilinkinden sipariş vermeleri gerekir)
NAMAZIN İÇİNDE EN ÇOK İHMAL EDİLEN KONU OLAN ,
AMEL EDİLMEDİĞİNDE NAMAZI ifsad eden VE KİŞİYİ AĞIR GÜNAHA SOKAN , DÜNYA AHİRET BİRÇOK TEHDİDİ HADİSİ ŞERİFLERDE OLAN ÇOK MÜHİM TADİLİ ERKAN :
* *** * ''kavme'' ve ''celse'' Namazda Rükuya eğilip en az 3 kere Sübhane rabbiye'l-azîm dedikten
sonra doğrulma yavaşça olmalıdır. 'Semiallahu Limen Hamideh' derken '
hamideh ' denmesi bitince bel TAM DİK OLMALIDIR. Bel dik olduktan
sonra en az 1 SUBHANALLAH diyecek kadar sakin ve hareketsiz bir
şekilde durmak ŞAFİİ , MALİKİ VE HANBELİ MEZHEPLERİNE göre
FARZ HANEFİ MEZHEBİNE göre ise VACİB hükmündedir. Çünkü bu
NAMAZDAKİ TADİLİ ERKAN ŞARTIDIR ! Buna tadil-i erkan'da kavme şartı
diyoruz.
***Bildiğiniz gibi 1 rekatta 2 secde vardır .İşte bu 2 secde arasında
KESİNLİKLE bilinmesi ve yapılması gereken ve maalesef günümüzde
çokça ihmal edilen bir İKİ SECDE ARASI OTURMA ŞARTI VARDIR !
Burada ilk secde yapıldıktan sonra alnı secdeden kaldırıp ikinci secdeye
varmadan belimizi tam dik tutup , sakin ve hareketsiz olmak şartıyla en az
1 SUBHANALLAH Diyecek kadar durmak ŞAFİİ , MALİKİ VE HANBELİ
MEZHEPLERİNE göre FARZ HANEFİ MEZHEBİNE göre ise VACİB
hükmündedir. Çünkü bu NAMAZDAKİ TADİLİ ERKAN ŞARTIDIR ! Buna
tadil-i erkan'da celse şartı diyoruz.
tadil-i erkana uymamanın onlarca zararından sadece 16 tanesi !
1- Fakirliğe sebep olur.2- Adaletten düşer, şahitliği dinen kabul olmaz.3- Namaz kıldığı yer, kıyamette aleyhine şahitlik eder.4- İmansız ölmeye sebep olur.5- Namazın hırsızı olur.6- Kıldığı namazı, eski bez gibi ahirette yüzüne vurulur.7- Allahü teâlânın merhametinden mahrum olur.8- Diğer ibadetlerin sevabının yok olmasına sebep olur.9- Cahillerin tadil-i erkanı terk etmelerine sebep olur. Bu bakımdan, din adamının günah işlemesi daha çok azap çekmeye sebep olur. [Mesela din adamı takkesiz namaz kılsa, cahillere örnek olacağı için diğer insanlardan daha çok kerih iş işlemiş olur.]10- Allahü azım-üş-şanın gazabına düçar olur.11- Şeytanı sevindirmiş olur.12- Cennetten uzak, Cehenneme yakın olur.13- Kendine zulmetmiş olur.14- Sağ ve solundaki meleklere eziyet etmiş olur.15- Resulullah efendimizi üzmüş olur.16- Bütün mahlukata zararı dokunur. Çünkü o kimsenin günahı sebebiyle, yağmurlar yağmayabilir veya vakitsiz olarak yağmur yağar da, yarar yerine zarar vermiş olur. Kavme: rüküdan kalkıp dikilmekCelse: iki secde arasında oturmak